De Nederlandse OK-Krant

Rubriek in de Nederlandse OK-krant

Eerder berichtte ik over een vraag en antwoord rubriek in het magazine “Operationeel”. Een paar medewerkers uit een ziekenhuis hebben een kwestie ingestuurd. Deze ging over verschil van mening omtrent een spandoek slogan; “Red zuster Ank van de voedselbank”. Nu is deze opnieuw gepubliceerd in de Nederlandse OK-Krant!

De Nederlandse OK-Krant

Deze krant wordt door heel Nederland verspreid, specifiek voor op de OK-complexen. Deze is dan ook bedoeld voor alle medewerkers op de OK en niet alleen voor de operatieassistenten, zoals het magazine “Operationeel”. Hiermee bereik ik vele medewerkers binnen de zorg. Want ook daar spelen zaken die opgelost kunnen worden d.m.v. gespreksbegeleiding of mediation.

Eerder is er in beide bladen een rubriek geplaatst waarin werd opgeroepen om vragen of geschillen in te zenden. Hier is nu gehoor aangegeven. In de Nederlandse OK-Krant van Januari 2020 is mijn reactie op een ingezonden vraag gepubliceerd. Deze vraag gaat over een spandoek slogan. Niet heel spannend, toch (?), denk je misschien…. Nou, in dit geval heeft het een staartje gekregen. Hier de desbetreffende slogan: Red zuster Ank van de voedselbank. Deze wilde men gebruiken t.b.v. de CAO-acties in de zorg. De medewerkers waren enthousiast. Het was pakkend, uniek, blijft hangen en kan ook best de realiteit zijn. Vervolgens bleek het management en afdeling communicatie het er niet helemaal mee eens te zijn. Zij vonden dat deze tekst niet gebruikt mocht worden. Dit omdat het mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank kan raken op negatieve wijze. Vervolgens hebben de medewerkers het gevoel dat dit toch een soort vorm van censuur is. De vraag was dan ook; Wat nu?

Mijn reactie op dit vraagstuk

Ik heb in dit artikel wat tips uiteengezet. Als eerste lijkt het mij verstandig om het gesprek hierover aan te gaan. Anders blijft het zo in de lucht hangen en voor een ontevreden gevoel zorgen. Deze beslissing van hogerhand gaf toch onrust en zorgt voor emoties die weggenomen kunnen worden in zo’n gesprek.

Hoe ga je zo’n gesprek in? Ga je met zijn allen? Wat is je opstelling? Hoe zorg je dat je gehoord en serieus genomen wordt? Dat en meer behandel ik in dit schrijven.

Nederlandse OK-Krant

Loop jij ook ergens tegenaan?

Als voormalig Operatieassistent weet ik wat er kan spelen binnen de Nederlandse ziekenhuizen. Ik zou graag mee willen bijdragen aan een beter werkklimaat. Waar men zich veilig voelt en waar zaken besproken kunnen worden op een respectvolle manier.

Loop jij ook tegen zaken aan die je niet lekker zitten? Wil je hier wat aan doen en deze met behulp van mij bespreekbaar maken? Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen. Ik denk graag mee over de mogelijkheden.

Denk overigens niet dat mediation/gespreksbegeleiding geen zin zou hebben, omdat er toch geen begrip is. Juist dán is het heel waardevol om een onpartijdige professional in te zetten. Deze kan zorgen dat er begrip kan ontstaan waaruit een oplossing kan volgen. Geef je me een seintje?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.