Smaakt naar meer!

Ondertussen zit het er alweer op….De trainingen die ik mocht verzorgen in het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam waren een succes! Het was fantastisch om te mogen doen en het smaakt zeker naar meer!

Welke trainingen?

Tijdens een ori├źnterend gesprek is er vooral gekeken naar de huidige situaties voor de medewerkers in het Ikazia Ziekenhuis. Waar was er behoefte aan en wat juist niet? Wat zijn de wensen en hoe kan er -op maat- een kwalitatief goede, maar ook zeker leuke training worden ontwikkeld?

Hieruit zijn aandachtsgebieden naar voren gekomen en vervolgens 4 trainingen ontwikkeld:

  • Grip op je grens: Hoe herken je je eigen grenzen. Wat zijn de gevolgen als je die niet serieus neemt? Hoe kun je deze handhaven? Theorie en korte oefeningen worden hier afgewisseld.
  • Bemiddelen bij spanning en conflicten in je eigen team: Deze training was specifiek voor leidinggevenden. Hoe herken je een conflict? Welke gradaties zijn er? Wanneer kan je zelf nog ingrijpen en wanneer kies je voor een ander pad? Welke opties zijn er dan? Als je zelf gaat bemiddelen, hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken zijn er? Wat kun je halen uit wat iemand je verteld? Ook hier wordt theorie met oefenen afgewisseld.
  • Effectief leren omgaan met conflicten: Waarom botst jij steeds met die ene collega? Heeft dat te maken met conflictstijlen? Welke gebruik jij meestal en welk effect heeft dat?Wat is praktisch in situaties van wrijving? Actief oefenen en theorie wisselen elkaar af.
  • Agressie op de man: Wat als iemand het op jouw gemunt lijkt te hebben? Bijvoorbeeld een patient die erg agressief uit de hoek komt. Wat zit daarachter? Hoe kun je het beste reageren? Praktijkgerichte oefeningen zorgen dat je hiermee aan de slag kan. Dit met theorie maakt het tot een waardevolle training.

Wat alle trainingen gemeen hebben is dat ze actief van vorm zijn. Het is niet stil zitten en een paar uur luisteren. Nee, je gaat ermee aan de slag. Theorie en oefeningen wisselen elkaar af. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit zorgt dat het blijft hangen en je er wat mee kan. Zo kan je meteen in de praktijk het gaan toepassen.

Ontvangen reacties

In het Ikazia Ziekenhuis is 2x de training ‘Grip op je grens’ gegeven en 1x ‘Bemiddelen bij spanning en conflicten in je team’. Beide trainingen zijn erg goed ontvangen. Deelnemers vertelde persoonlijke verhalen, vroegen om advies en gaven voorbeelden van situaties in de praktijk waar ze tegenaan liepen. Emoties mochten er zijn, mensen herkenden zichzelf in de aangereikte stof en gaven aan er mee uit de voeten te kunnen. Ook mij liet dit niet onberoerd. Het is prachtig om zulke mooie commentaren en persoonlijke reacties te mogen ontvangen.

Een greep uit de evaluatieformulieren

De training ‘Grip op je grens’:

  • Dit heeft mij inzicht gegeven in mijn eigen handelen
  • De tijd was tekort!
  • Sterke punten van deze workshop zijn het ‘voelen’
  • Ik ben helemaal niet zo assertief als ik dacht. Het is een eye opener voor wat ik eng vind!
  • Ik wil vaker zo’n workshop
  • Er is mij duidelijk gemaakt hoe je grenzen te voelen en wat je kan doen om hier niet overheen te gaan
  • Duidelijke uitleg. Door de oefeningen kon ik goed bij mijn gevoel (grens) komen
  • Knap dat de trainer een persoonlijke situatie deelde
  • Interessant om te zien dat iedereen anders reageert

Een greep uit de evaluaties van de trainingen ‘Bemiddelen bij spanningen en conflicten in je team’:

  • Betreft de escalatieladder; goed om te zien dat je weet hoe een conflict zich opbouwt. Ook om te weten dat er een grens is waar je eigen mogelijkheden ophouden
  • De wetenschap dat inzet van een mediator mogelijk is
  • Verdere verdieping is wenselijk. Echter was dit niet mogelijk in dit tijdsbestek
  • Prettige sfeer. Nodigt uit tot meedoen
  • De trainer heeft een luisterend oor
  • Laagdrempelig. Sterk zijn de praktijkvoorbeelden.
  • Duidelijk, kort en bondig, rustig gebracht
  • Tips die je op de werkvloer kan gebruiken

Meer weten?

Wilt u meer weten en wellicht de mogelijkheden bespreken? Dat kan!

Contact kan via Whatsapp, telefonisch of mail; 06 3000 39 60 of info@samennaareenoplossing.nl

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.